Onze collectie van de vereniging HaRoBa vzw bestaat momenteel uit 5 historische lijnbussen
met een verschillende look.
Onze hele collectie historische bussen zijn rijvaardig en dus inzetbaar (tenzij anders vermeld onder de foto's),
in de nabije toekomst worden er nog speciale en historisch waardige bussen
in onze vereniging HaRoBa vzw opgenomen.
Deze historische bussen behoren integraal tot het Belgisch industrieel en roerend erfgoed.
Onze restauraties gebeuren voor het grootste deel intern door eigen vrijwillige leden.
HaRoBa Collectie Bus 3551.
Technische fiche:
Bouwjaar van de bus 1998.
Ontworpen en gebouwd door:
Van Hool te Koningshooikt.
Type Voertuig is een A600/02.
Chassis Van Hool A600.
Type Motor is DAF GS160M - 160 kW
Motoropstelling horizontaal achteraan.
Versnellingsbak is een ZF 5HP500
Lengte / hoogte / breedte
11,625 m / 3,025 m / 2,490 m.
Aantal beschikbare plaatsen is 39+1.
Aantal deuren is 2.
Vloer is vlak over de hele lengte met 1 opstaptrede aan de deuren en extra trede na de achterdeur, nadien hellend naar achter toe.
Restauratie door HaRoBa in 2019.
Bus 3551 (reeks 3510-3576) begon haar carrière in 1998 bij De Lijn in Vlaams Brabant op de stelplaatsen van Tielt-Wingene, Dilbeek en Meerbeke. Bij uitdienststelling in 2018 in de stelplaats Dilbeek werd de bus in 2019 aangekocht door Bart Adriaenssens en in beheer genomen door HaRoBa vzw.
HaRoBa Collectie Bus 3212.
Technische fiche:
Bouwjaar van de bus 1995.
Ontworpen en gebouwd door:
Van Hool te Koningshooikt.
Type Voertuig is een A300/02/03.
Chassis Van Hool A300.
Type Motor is MAN D0826 L0H07 - 169 kW
Motoropstelling horizontaal tussen de assen.
Versnellingsbak is een ZF 5HP500
Lengte / hoogte / breedte
11,660 m / 2,910 m / 2,490 m.
Aantal beschikbare plaatsen is 29+1.
Aantal deuren is 3.
Vloer is verlaagd over de hele lengte zonder opstaptrede aan de deuren met knielfunctie.
Restauratie door HaRoBa in 2018.
Bus 3212 (reeks 3187-3218) begon haar carrière in 1995 bij De Lijn in West-Vlaanderen te Oostende. Deze bus werd voornamelijk ingezet op de Oostendse stadslijnen. Bij uitdienststelling in 2017 werd de bus aangekocht door Harmen Goethals en in 2018 in beheer genomen door HaRoBa vzw.
HaRoBa Collectie Bus 551073.
Technische fiche:
Bouwjaar van de bus 2002.
Ontworpen en gebouwd door:
Jonckheere te Roeselare.
Type Voertuig is een Jonckheere Transit 2000.
Chassis Volvo B7RLE.
Type Motor is Volvo D7C-245 - 162 kW
Motoropstelling horizontaal achteraan.
Versnellingsbak is een ZF 5HP500NBS
Lengte / Hoogte / Breedte:
11,750 m / 3,030 m / 2,550 m.
Aantal beschikbare plaatsen is 39+1.
Aantal deuren is 2.
Vloer is verlaagd tot aan de achterdeur, extra trede na de achterdeur en nadien hellend naar achter toe.
Bus 551073 (privé exploitant) begon haar carrière bij West-Belguim-Coach in 2002 te West-Vlaanderen. In 2007 kreeg deze een hernummering (304007) bij Flanders-bus te Vlaams Brabant. Deze exploitanten rijden voor De Lijn. Bij uitdienststelling in 2016 werd de bus in 2018 aangekocht door Jordan Honorez en in 2019 in beheer genomen door HaRoBa vzw.
HaRoBa Collectie Bus 3768.
Technische fiche:
Bouwjaar van de bus 1999.
Ontworpen en gebouwd door:
Van Hool te Koningshooikt.
Type Voertuig is een A360.
Chassis Van Hool A360.
Type Motor is MAN D0826 LUH12 - 162 kW
Motoropstelling horizontaal achteraan.
Versnellingsbak is een ZF 5HP500
Lengte / Hoogte / Breedte:
11,660 m / 2,910 m / 2,490 m.
Aantal beschikbare plaatsen is 41+1.
Aantal deuren is 2.
Vloer is verlaagd over de hele lengte zonder opstaptrede tot de acterdeur met knielfunctie.
Restauratie door HaRoBa in 2019.
Bus 3768 (reeks 3729-3773) begon haar carrière in 1999 bij De Lijn in West-Vlaanderen te Oostende, De Panne en Veurne. Deze bus werd voornamelijk ingezet op de buitenlijnen. Bus 3768 is de enige die dienst gedaan heeft als museumlijnbus. Bij uitdienststelling in 2018 werd de bus aangekocht door Ronny Ghys en in 2019 in beheer genomen door HaRoBa vzw.
HaRoBa Collectie Bus 965292.
Technische fiche:
Bouwjaar van de bus 2000.
Ontworpen en gebouwd door:
Mercedes-Benz.
Type Voertuig is een Mercedes-Benz O.405.
Chassis Mercedes-Benz O.405.
Type Motor is Mercedes OM447hA-II
- 169 kW
Motoropstelling horizontaal achteraan.
Versnellingsbak is een
ZF 4HP500.
Lengte / Hoogte / Breedte:
11,545 m / 3,058 m / 2,500 m.
Aantal beschikbare plaatsen is 44.
Aantal deuren is 2.
Vloer is vlak over de hele lengte met 2
opstaptreden aan de deuren, na de
afstapdeur licht hellend naar achter toe.
Restauratie door HaRoBa start in 2022.
Bus 965292 begon haar carrière bij Staca. Nadien (2003) verder bij Staca onder het nummer 330292. Bij uitdienststelling in 2016 werd de bus in aangekocht door Ben Ceyssens en in 2022 in beheer genomen door HaRoBa vzw.
© Copyright 2018-2022. All Rights Reserved HaRoBa vzw. Laatste update 24 september 2022.
Beheerder website HaRoBa vzw is dhr. Adriaenssens Bart.
Maatschappelijke zetel HaRoBa vzw.
Brugsesteenweg 108 bus 3.
B-8460 Oudenburg.
Ondernemingsnummer BE 0687.853.328
E-mail adres HaRoBa vzw.
Tel: +32 (0)50/67 59 78.
Gsm: +32 (0)479/28 92 17.
Website HaRoBa vzw.
Informatie van de website binnen handbereik.