Restauratieproject

Restauraties van onze bussen.

Ons klusteam in volle actie aan onze bussen.

Restauraties aan onze Van Hool A300.


Sfeerbeelden van restauraties aan de Van Hool A300 collectiebus 3212.

Korte geschiedenis van deze bus: Bus nr. 3212 is een typische stadsbus.

Deze serie (3187 tot en met 3218) werd in 1995 geleverd bij De Lijn Oostende in West-Vlaanderen,

ze beschikken over de gehele lengte over een verlaagde vloer en drie toegangsdeuren.

Deze bussen waren de eerste in Oostende die uitgerust waren met een knielfunctie,

om minder mobiele reizigers het gemakkelijker te maken om op deze bussen op te stappen.

Er waren slechts 25 vast zitplaatsen en 4 klapstoeltjes wat het totaal op 29 volwaardige zitplaatsen maakte,

maar voor een typische stadsbus als deze was dat geen opstakel,

de meeste reizigers gebruikte deze voertuigen voor korte verplaatsingen binnen de koniging der badsteden Oostende.

Hoofdzakelijk kwam je deze bussen tegen op de Oostendse stadslijnen,

maar het was geen uitzondering om deze zeer sporadisch eens op één van de streeklijnen in Oostende te spotten.

Deze bussen zijn na een loopbaan van meer dan 20 dienstjaren in 2017 buiten dienst gegaan.

De heer Harmen Goethals heeft in het jaar dat deze uit dienst zijn gegaan bus 3212 van de schroot gered.

Bij de oprichting van onze vereniging HaRoBa vzw heeft Harmen deze bus in het beheer gegeven van de vereniging.

Harmen blijft eigenaar van het voertuig, maar het voertuig wordt ingeschakeld

voor activiteiten en evenementen bij HaRoBa vzw.

Een team van vrijwilligers onder leiding van de technisch verantwoordelijke de heer Jordan Honorez,

zet zich onbezoldigd in om het voertuig technisch volledig in orde te houden.

Dit team zorgt ervoor dat deze bus netjes onderhouden en bewaard blijft als mobiel erfgoed,

ze voeren de nodige herstellingen en restauraties uit en laten deze professioneel keuren.

Voor professionele herstellingen welke door onze vrijwilligers niet mogen worden gedaan,

doet de vereniging beroep op firma's die deze herstellingen correct en onder garantie kunnen uitvoeren.

Tenslotte wensen wij met onze klanten en leden veilig en comfortabel de baan op te gaan.

Wij dragen onze passie hoog in het hart om ons mobiel erfgoed een lang leven te geven.

Geniet van de foto's die een beeld geven van het werk dat onze vrijwilligers doen.

Mooie behandeling voor jaren.
Logo HaRoBa vzw.
Schuren aan onze A300.
Bus 3212 op uitstap.
Bus 3212 bij Oostende voor Anker.
Corrossie behandeling A300.
Goedgekeurd terug naar de loods.
Details van de behandeling.
Klaar na behandeling voor keuring.
Klaar voor uitharding.
Logo HaRoBa vzw.

Restauraties aan onze Jonckheere Transit 2000.


Sfeerbeelden van de restauratie van de Jonckheere Transit 2000.

Korte geschiedenis van deze bus: Bus nr. 551073 van het vroegere West-Belgium-Coach uit Oostende (nu Keolis).

Deze bus was van een privé exploitant uit Jabbeke tegen Brugge,

deze reed op de uitgepachte streeklijnen in de regio kust en Brugge.

Deze bus is in 2002 zijn loopbaan gestart bij West-Belgium-Coach en heeft daar dienst gedaan tot 2007.

Je kon deze bus dan ook geregeld spotten op de Oostendse en Brugse streeklijnen

die werden uitgevoerd door deze privé exploitant in opdracht van De Lijn.

Vanaf 2007 kon je deze bus spotten in Vlaams Brabant,

want deze werd overgenomen bij Flandres bus waar hij een hernummering kreeg toegewezen (304007).

Deze bus is tot 2016 in Vlaans Brabant in dienst gebleven en daarna verkocht aan een Nederlandse opkoper.

Deze bus was uitgerust met een knielfunctie,

om minder mobiele reizigers het gemakkelijker te maken om op deze bus op te stappen.

Ook was dit type uitgerust met een oprijplaat en een voorbehouden plaats om rolstoelgebruikers mee te nemen.

Er waren 41 vast zitplaatsen wat typisch was voor een streekbus als deze,

maximale zitplaatsen voor reizigers die lange ritten maakte op deze bus.

Deze bus is na een loopbaan van 14 dienstjaren in 2016 buiten dienst gegaan.

De heer Jordan Honorez heeft in 2018 deze bus van de schroot gered.

Jordan heeft deze bus in het beheer gegeven van de vereniging HaRoBa vzw.

Jordan blijft eigenaar van het voertuig, maar het voertuig wordt ingeschakeld

voor activiteiten en evenementen bij HaRoBa vzw.

Een team van vrijwilligers onder leiding van de technisch verantwoordelijke de heer Jordan Honorez,

zet zich onbezoldigd in om het voertuig technisch volledig in orde te houden.

Dit team zorgt ervoor dat deze bus netjes onderhouden en bewaard blijft als mobiel erfgoed,

ze voeren de nodige herstellingen en restauraties uit en laten deze professioneel keuren.

Voor professionele herstellingen welke door onze vrijwilligers niet mogen worden gedaan,

doet de vereniging beroep op firma's die deze herstellingen correct en onder garantie kunnen uitvoeren.

Tenslotte wensen wij met onze klanten en leden veilig en comfortabel de baan op te gaan.

Wij dragen onze passie hoog in het hart om ons mobiel erfgoed een lang leven te geven.

Geniet van de foto's, van de herstellingen en restauraties aan deze Jonckheere Transit 2000.

Jonckheere herschildering zijkant.
Logo HaRoBa vzw.
Jonckheere frontherstelling.
Jonckheere Transit 2000 te Oostende.
Transit 2000 bij Flandres bus in Vlaams Brabant.
Jonckheere Transit 2000 verwijderen Lijn logo's.
Onderweg naar keuring.
Jonckheere details herschildering.
Jonckheere Transit 2000 met vernieuwde bumper.
Gekeurde Transit 2000.
Logo HaRoBa vzw.